Muovipulloja ja -astioita vedessä

REset Plastic

Muovi on kätevä materiaali. Se on kevyttä, kestävää ja monikäyttöistä, ja se suojelee ruokaa pilaantumiselta. Kuitenkin muovi on myös yksi aikamme isoista haasteista: sitä tuotetaan yhä enemmän ja kierrätetään liian vähän. Muoviroska on vahingollista ihmisille, eläimille ja ympäristölle.

Muovistrategiamme

Asetimme ensimmäisenä suomalaisena kauppaketjuna tavoitteen muovin vähentämiselle valikoimastamme. Saavutimme etuajassa tavoitteemme vähentää 30 prosenttia muovista omamerkkituotteidemme pakkauksista vuoden 2025 loppuun mennessä. Tavoitteenamme on vielä tehdä kaikista pakkauksistamme kierrätettäviä ja nostaa kierrätysmateriaalin osuus pakkauksissamme 25 prosenttiin vuoden 2025 loppuun mennessä.

Nämä toimenpiteet ovat osa Schwarz-konsernin kansainvälistä REset Plastic -muovistrategiaa, jossa Lidl Suomikin on mukana. REset Plastic on kokonaisvaltainen ohjelma, jossa muovin käyttöön vaikutetaan vähentämisen, pakkaussuunnittelun, kierrätyksen, luonnosta poistamisen sekä tutkimuksen ja kehityksen kautta. Tavoitteena on muovin käytön vähentäminen ja suljettu kierto.

Kansainväliset tavoitteemme

30 %

vähemmän muovia pakkauksissamme vuoden 2025 loppuun mennessä - saavutimme tavoitteen etuajassa!

100 %

omien merkkiemme tuotteiden pakkauksista on maksimaalisen kierrätettäviä vuoden 2025 loppuun mennessä.

noin 25 %

omien pakkauksiemme materiaalista on kierrätettyä vuoteen 2025 mennessä.

Ei mustaa muovia

Lopetamme mustan muovin käytön.

Muovikassien vähentäminen on koko alan yhteinen asia

Oma kassi kauas kantaa -logo

Muoviroska merissä on yksi aikamme suurimmista ympäristöongelmista, ja muovikassit ovat yksi keskeinen merten saastuttaja. Maahan pudonnut muovipussi päätyy usein lopulta mereen, jossa se on suureksi vahingoksi koko meriekosysteemille kasveista eläimiin. Siksi meidän on vähennettävä muovikassien kuluttamista. 

Ympäristöministeriö ja Kaupan liitto ovat solmineet muovikassisopimuksen, joka on vapaaehtoisuuteen perustuva green deal -sopimus. Koko päivittäistavarakaupan ala, me mukaan lukien, on sitoutunut tavoitteen saavuttamiseen ja asian eteen kampanjoidaan koko alan voimin.

Kampanjan logo ja tunnus "Oma kassi kauas kantaa" on muistutus siitä, että oma kassi on ostosten kantamiseen paras vaihtoehto. Tavoitteena on saada kuluttajat suosimaan kestävämpiä vaihtoehtoja ja vauhdittaa kaupan alaa saavuttamaan tavoite 40 muovikassista kansalaista kohden.  

REset Plastic - muovia järkevästi

REset Plastic logo

REduce - vähennämme
Vähennämme muovia aina kun se on kestävästi mahdollista.

REdesign - suunnittelemme
Kehitämme tuotteista ja pakkauksista kierrätyskelpoisia. Lisäämme kierrätysohjeet pakkauksiin.

REcycle - kierrätämme
Keräämme, lajittelemme ja kierrätämme muovia yhä uudelleen.

REmove - siivoamme
Tuemme muovijätteen poistamista ympäristöstä. Olemme mukana kehityshankkeissa eri puolilla maailmaa.

REsearch - tutkimme
Investoimme innovatiivisten ratkaisujen tutkimus- ja kehitystyöhön ja koulutamme ihmisiä kierrätysasioissa.

Tekojamme

Pakkaustarinoita-kilpailun kuvituskuva

Uusia innovaatioita: Pakkaustarinoita-kilpailu

Meille on tärkeää vastuullisuuden saralla olla luomassa uutta. Järjestimme keväällä 2021 Pakkaustarinoita-kilpailun, jossa etsimme uusia ja oivaltavia ratkaisuja pakkausmuovin vähentämiseksi ja muovipakkausten kierrätettävyyden parantamiseksi. 

Voiton nappasi Hätälän 100-prosenttisesti kierrätettävä muovipakkaus. Hätälän innovaatiossa muovia vähennettiin useassa eri kohdassa kuitenkaan muuttamatta pakkauksen käytettävyyttä. Pakkaus on otettu käyttöön esimerkiksi Lidlin Isokari-merkin tuotteissa ASC-sertifioidut savulohifileepalat sekä loimulohifileepalat. 

Hätälän kalapakkaukset voittivat kategorian, jossa etsittiin 100-prosenttisesti kierrätettäviä pakkauksia. Palkintoja jaettiin myös kahdessa muussa kategoriassa. Niissä aiheina oli päästä eroon ylimääräisestä muovista sekä luoda jotain aivan uutta.

 

Fiksu pakkaus -logo, joka kertoo siitä, että tuotteen pakkaus on tavallista ympäristöystävällisempi

Fiksuja pakkauksia

Oletko bongannut fiksu pakkaus -logon Lidlissä asioidessa? Fiksu pakkaus -logo kertoo siitä, että tuotteen pakkaus on tavallista ympäristöystävällisempi. Logoa käytetään Lidlin omien merkkien tuotteissa.

Tuote saa fiksu pakkaus -merkinnän, jos pakkauksen valmistamiseen on käytetty kierrätysmateriaalia, materiaalia on vähennetty, muovia on korvattu vaihtoehtoisella materiaalilla tai se on kierrätettävä.

Fiksu pakkaus -logon voi bongata esimerkiksi suosituista Saskia-juomapulloista. Pulloihin on käytetty vähintään 50 % kierrätysmuovia ja ne ovat täysin kierrätettäviä.

Pakkauksia kehittämällä on suuri vaikutus: hyvillä ja innovatiivisilla ratkaisuilla voidaan lisätä materiaalien kiertoa, korvata neitseellisiä raaka-aineita kierrätysmateriaalilla tai vähentää tarvittavan raaka-aineen määrää ja samalla tiivistää kuljetuksia.

Piirroshahmo käsissään roskapihdit ja muovintorjuntakilpi.

Muovintorjuntajoukot roskattoman ympäristön puolesta

Lidlin ja Suomen luonnonsuojeluliiton yhteistyössä kokoamat Muovintorjuntajoukot jalkautuivat ympäri Suomen siivoamaan muoviroskaa pois luonnosta Maailman siivouspäivänä 18.9.2021. Talkoita järjestettiin jopa 22 eri paikkakunnalla Helsingistä Ivaloon, minkä lisäksi omatoimisiin talkoisiin sai osallistua kuka tahansa, missä tahansa. Päivän aikana luonnosta siivottiin säkkikaupalla muovia ja muuta roskaa.

Tapahtuman yhteydessä lahjoitimme Suomen luonnonsuojeluliitolle 30 000 euroa luonnon- ja ympäristönsuojelutyöhön.

Videolla Muovintorjuntajoukkojen tunnelmia Helsingin Vanhankaupunginkoskelta.

Merihamsteri

Jokien puhdistusta Indonesiassa

Muovijätteen määrä maailman vesistöissä on aikamme suurimpia ympäristöhaasteita.  Muovistrategiamme yksi tavoitteista onkin muovin poistaminen ympäristöstä. Emoyhtiömme Schwarz Group on aloittanut jokien puhdistuksen Indonesiassa yhdessä ympäristöjärjestö One Earth – One Ocean e.V.:n sekä Indonesian paikallisen jäte- ja kierrätysorganisaation (W4C:n) kanssa syksyllä 2020.

Kolmivuotisen projektin aikana puhdistetaan vesistöjä muovijätteestä Itä-Jakartassa Bekasissa. Työ on erityisen arvokasta juuri Bekasissa, sillä se on yksi Indonesian saastuneimmista alueista. Puhdistukseen käytetään ”merihamsteria”, eli alusta, joka on suunniteltu nimenomaan muovijätteen poistamiseen vesistöistä. Kerätty muovi vielä lajitellaan, kierrätetään ja parhaimmillaan sitä voidaan vielä hyödyntää.

Fiksu pakkaus säästää luontoa

Yli 350 tonnia vähemmän mustaa muovia vuodessa

Kevään 2020 aikana noin 90 tuorelihatuotteen mustat muovirasiat poistuvat myymälöidemme hyllyiltä. Omien tuotemerkkiemme Grillimaisterin, Kanamestarin ja Reilun mustat muovirasiat vaihdettiin kirkkaisiin rasioihin.

Rasiat vaihtamalla vähensimme heikosti kierrätettävän mustan muovin määrää yli 350 tonnilla vuodessa.

Musta muovi on kierrättämisen kannalta ongelmallista kahdesta syystä: Kierrätyslaitosten lajittelulaitteet eivät aina automaattisesti tunnista, mitä muovilaatua musta muovi on. Silloin muovi päätyy energiajakeeseen eikä muovinkierrätykseen. Musta muovi myös värjää uusiomuovierän tummaksi, jolloin uusiomuovin käyttökohteet ovat rajalliset.

Uudet rasiat helpottavat asiakkaidemme muovin kierrättämistä, kun enää ei tarvitse pohtia, miten hyvin tai huonosti musta muovi soveltuu kierrätykseen. Toivomme, että toimenpiteemme ansiosta muovipakkausten kierrätysaste Suomessa nousee.

 

Fiksumman muovinkäytön puolesta

Ellen MacArthur Foundation Member

Jäsenenä kansainvälisessä muovisitoumuksessa

Olemme osana Schwarz-ryhmää mukana YK:n ja Ellen McArthur -järjestön käynnistämässä The New Plastics Economy Global Commitment -sitoumuksessa. Kansainvälisen aloitteen vaikuttavuus on merkittävä, sillä mukana olevat yritykset tuottavat 20 prosenttia kaikista maailman muovipakkauksista.

Aloitteen allekirjoittaneet yritykset ja järjestöt sitoutuvat käyttämään kierrätettävää muovia, vähentämään muovin käyttöä, tehostamaan kierrätystä sekä hyödyntämään kierrätettyä muovia. Tavoitteena on mahdollisimman vähäisen muovijätteen syntyminen ja muovin uusiokäyttö.