Suolaa ja sokeria.

Terveellisempiä tuotteita

Ravitsevia valintoja, tuotekehitystä maku edellä

Laadukas tuote on maukas, ravitseva ja terveellinen. Jotta ostoskorisi sisältö olisi hinta-laatusuhteeltaan huippuluokkaa, kehitämme tuotteistamme ravintoarvoiltaan entistä parempia. Asiakkaidemme hyvinvointi on meille sydämen asia ja haluammekin tarjota valikoimassamme reilusti terveellisiä vaihtoehtoja, jotka on helppo napata kaupan hyllyltä osaksi omaa arkea.

Tavoitteenamme on vähentää lisätyn suolan ja sokerin määrää omien merkkiemme tuotteissa 20 prosentilla vuoteen 2025 mennessä. Vältämme tuotteissamme kovien rasvojen käyttöä ja pyrimme lisäämään pehmeitä rasvoja. Lisäämme täysjyväviljan osuutta omien merkkiemme tuotteissa vaiheittain vuoteen 2025 mennessä ja lisäämme ravintokuitupitoisuudesta kertovia merkintöjä pakkauksiimme. Erilaisia lisäaineita käytämme harkiten: käytämme mieluummin luonnollisia ainesosia kuin lisäaineita ja vähennämme väriaineita ja säilöntöaineita.

Tavoitteisiin pääsemme hiomalla reseptiikkaa vähän kerrallaan. Tähän mennessä olemme vähentäneet sokeria muun muassa mustikkakeitosta, mehuista ja mansikkajogurtista sekä suolaa esimerkiksi maksalaatikosta, paistopisteen ciabattasta sekä pakastepizzasta.

Tavoitteet

Vähemmän lisäaineita

Vähennämme lisä- ja säilöntäaineita ja käytämme lisättyjä aromeja, vitamiineja ja mineraaleja harkiten ja kohtuullisesti.

Sopivat pakkauskoot

Tarjoamme terveellisempiä vaihtoehtoja ja pienennämme paljon energiaa sisältävien tuotteiden pakkauskokoja, jolloin turhan suolan ja sokerin saanti vähenee.

Terveellisempiä rasvoja

Lisäämme pehmeitä, tyydyttämättömiä rasvahappoja ja vähennämme kovia, tyydyttyneitä rasvahappoja omien merkkien tuotteissamme.

20 % vähemmän suolaa ja sokeria

Vuoteen 2025 mennessä suomalaiset kuluttavat omien merkkiemme tuotteiden kautta 20 prosenttia vähemmän sokeria ja suolaa.

Tuotekehitystä maku edellä

Kehitämme omia tuotemerkkejämme koko ajan maku edellä. Kehittämällä samalla tuotteiden ravitsemussisältöä voimme auttaa asiakkaitamme syömään terveellisemmin.

Enemmän täysjyväviljaa

Kasvatamme täysjyväviljan määrää omamerkkituotteissamme vuoteen 2025 mennessä.

Erilaisia sydänmerkkituotteita.

Sydänmerkki helpottaa terveellisten valintojen tekemistä

Otimme Sydänmerkin käyttöön omien merkkiemme tuotteissa toukokuussa 2019. Esimerkiksi useiden Pohjolan Meijeri-, Milbona- ja Kanamestari-tuotteiden kyljestä löytyy Sydänmerkki. Yhteensä Sydänmerkki-tuotteita löytyy valikoimastamme noin 230 ja pyrimme jatkuvasti lisäämään tuotteiden määrää.

Sydänmerkistä tunnistaa elintarvikkeen, joka on terveellisempi valinta omassa tuoteryhmässään. Merkki auttaa tunnistamaan tuotteet, joissa rasvan laatu on hyvää eli pehmeää, suolan ja sokerin määrä on maltillinen ja kuitua reilusti. Sydänmerkki on hyvin tunnettu ja luotettava merkki, jonka avulla helpotamme terveellisten valintojen tekemistä.

 

Kuvassa on värikkäitä aamiaisleipiä, puuroa, muroja ja jogurttia kulhoissa.

Kestävän ruokavalion linjauksemme

Kestävän ruokavalion strategiassamme linjaamme, miten pyrimme vaikuttamaan siihen, että suomalaisten syömä ruoka olisi sekä ihmisten terveyden että ympäristön kannalta kestävää ja vastuullista. 

Jatkamme sokerin, suolan ja lisäaineiden vähentämistä omien merkkiemme tuotteista. Kiinnitämme jatkossa enemmän huomiota myös täysjyväviljan määrään. Lisäksi lisäämme valikoimaamme kasvipohjaisia proteiineja, esimerkiksi Vemondo-tuoteperhettämme laajentamalla.

Tavoitteemme on mahdollistaa asiakkaillemme terveellisten ja ilmaston kannalta kestävämpien valintojen tekeminen.

 

Tavoitteena Suomen vastuullisin ostoskassi

Kuvassa on piirretty Lidlin ostoskassi ja teksti: Tavoitteena Suomen vastuullisin ostoskassi.

Olemme asettaneet tavoitteeksemme olla se kauppa, josta löydät Suomen vastuullisimman ostoskassin nyt ja tulevaisuudessa. Huolehdimme puolestasi, että tuotteiden raaka-aineet ovat sertifioituja ja pakkaukset fiksuja. Lisäksi tarjoamme laajan kattauksen terveellisiä tuotteita ja teemme aktiivisesti töitä ilmaston eteen.