Suomi tarvitsee vientiä. Viennin avulla kotimaahan saadaan kasvua ja hyvinvointia. Samalla Suomen markkina vahvistuu ja omavaraisuus kasvaa. Myös suomalainen kuluttaja hyötyy viennistä halvempina hintoina.
Lidlin verkoston kautta viedään jo nyt vuosittain noin 200 suomalaista tuotetta eri puolille Eurooppaa. Kasvunvaraa kuitenkin on ja suomalaiset tuotteet kiinnostavat maailmalla. Niinpä kutsumme suomalaiset yritykset tarjoamaan huipputuotteitaan myyntiin Lidlin kansainvälisen verkoston kautta. Tervetuloa mukaan – haetaan yhdessä vauhtia vientiin!
Näin voittaja valitaan
Voittajat valitsee lidliläisistä koostuva raati. Raadin tehtävänä on valita viisi tuotetta, jotka ovat mahdollisimman houkuttelevia Lidlin eurooppalaisille ostajille.
Kilpailun säännöissä on kerrottu, mitä kaikkea raati punnitsee valinnoissaan sekä miten kilpailu etenee.
Usein kysyttyä kilpailusta
Kilpailun yhtenä tavoitteena on luoda työtä ja hyvinvointia Suomeen, ja siksi kilpailuun voi osallistua vain Suomessa valmistetulla tuotteella.
Kannattaa osallistua. Raati voi valinnoissaan painottaa kotimaisia raaka-aineita, mutta kaikkien tuotteiden kohdalla tämä ei ole mahdollista. Siksi kilpailun säännöissä ei ole rajattu raaka-aineen kotimaisuutta.
Kyllä. Haemme tuotetta, jolla on vientipotentiaalia Lidlin verkoston kautta. Ehkäpä voimme yhdessä kasvattaa tuotteesi viennin uusiin sfääreihin.
Tottamaar! Haemme tuotteita, joita voi myydä päivittäistavarakaupassa useissa Euroopan maissa. Laita vaan ilmoittautumista tulemaan.
Voittajat valitsee kaupan ja viennin asiantuntijoista koostuva raati. Raati valitsee viisi tuotetta, joissa se näkee eniten vientipotentiaalia. Vahva veikkaus on, että raadin suosikeissa yhdistyvät laadukkaat raaka-aineet, vastuullinen tuotanto, suomalainen huippuosaaminen ja trendivainu. Onko sinun tuotteessasi jotakin sellaista, mitä eurooppalainen kuluttaja ei vielä kaupasta saa - tai ei ehkä osaa edes hakea?
Siihen pyritään, mutta lopulta tuote ratkaisee. Kilpailun viisi voittajatuotetta esitellään Lidlin sisäisessä ostotapahtumassa eurooppalaisille ostajille, jotka etsivät tuotteita omiin valikoimiinsa ja sesonkeihinsa. Ostajat tekevät päätöksensä itsenäisesti, eli meidän tehtäväksi jää hurmata heidät suomalaisilla huipputuotteilla.
Voi Pelle, nyt sinun täytyy jalostaa mainiot ideasi liiketoiminnaksi! Osallistujilla on oltava suomalainen y-tunnus eli yritys täytyy olla. Muuten ei nämä vientihommat Lidlin valtavan verkoston kautta onnistu.
Jos kysymykseesi ei löydy vastausta tältä verkkosivulta tai kilpailun säännöistä, niin laitapa sähköpostia: Kilpailulla on oma sähköpostiosoite vienti(at)lidl.fi. Laita kysymyksesi sinne, niin etsimme parhaan asiantuntijan vastaamaan. Kuulemiin!
Leipää ja limua, luomua ja laktoositonta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavarakaupan ketjuista. Meillä on toimintaa yli 30 maassa ja yli 12 000 myymälää.
Lidlin kansainvälisen verkoston kautta viedään jo tällä hetkellä paljon suomalaisia tuotteita maailmalle. Vuonna 2022 noin 60 suomalaista yritystä vei tuotteitaan Lidleihin muualla Euroopassa. Lidlin hyllyillä on vuoden aikana myyty lähes 200 suomalaista tuotetta. Osa vientituotteista on myynnissä vakiovalikoimassa ja osa myydään kertaluonteisesti erinä.
Viime vuonna suurimpia vientituotteita olivat paistopisteen luomuleivät, pakattu luomuleipä, laktoosittomat maitotuotteet sekä erilaiset juomat ja makeiset. Olisitko arvannut, että eri puolilla Eurooppaa maustetaan joulu- ja grilliherkkuja Suomessa valmistetuilla mausteseoksilla?
Tutustu suomalaisten yritysten kokemuksiin viennistä Lidlin verkoston kautta.