teksti: Vuokko Viljakka | Kuva: Akseli Muraja
Teksti on julkaistu Liedellä-verkkomediassa 7/2022
Kuuselan perhetilan emännällä, Johanna Karttusella on pihatossa suosikkilehmä, viisivuotias Anu.
”Anu on paitsi paras lypsäjä myös kiltti, rauhallinen ja kaikin puolin ihana. Se tuntee nimensä ja on niin kesy, että tulisi varmasti sisälle taloon ja menisi sohvalle nukkumaan”, emäntä uskoo.
Anu ja sen kanssa samassa pihatossa asuvat 65 lehmäkaveria tuottavat maitoa Lidlin Pohjolan Meijerin Ilona-tuotemerkin kevytmaitoon ja jogurttiin. Ilona-maitoa lypsetään pihaton lehmistä, jotka saavat ulkoilla vapaasti ympäri vuoden.
Ilona-maitoa lypsävien lehmien hyvinvointi todennetaan riippumattomalla Welfare Quality -auditoinnilla. Ilona-maitotiloilta vaaditaan säännöllisesti tehtävissä auditoinneissa erittäin hyvät, edistyneen tason tulokset ja tiloilla on kehityssuunnitelmat eläinten hyvinvoinnin kohentamiseksi entisestään.
Anu asuu kavereineen Pohjois-Savossa Kuopion Karttulassa, missä on myös kaksi muuta Ilona-maitotilaa.
”Vaikka maatilalla on valtavasti muutakin työtä, lehmät ja niiden hyvinvointi ovat meille aina ykkösiä. Lehmämme ovat asuneet pihatossa jo 15 vuotta. Ne pääsivät ulkoilemaan vapaasti parin hehtaarin aidatulle alueelle kolme vuotta sitten, kun meistä tuli Ilona-maidon tuottajia,” kertoo isäntä Kimmo Karttunen.
Lehmät nauttivat, kun voivat kulkea mielensä mukaan pihaton ovista. Ovet pysyvät kiinni vain kovilla pakkasilla.
”Ainoa varjopuoli vapaassa ulkoilussa on, ettemme näe enää entiseen tapaan lehmien riemua, kun ne ryntäävät innoissaan talven jälkeen laitumelle. Kaipaan sitä näkyä”, Johanna paljastaa.
Tarkkana tautisuojan kanssa
Auditoinnissa kiinnitetään huomiota myös lehmien sosiaaliseen käytökseen. Kuuselan tilan lehmät ovat kesyjä ja tuttavallisia. Ne tulevat uteliaina vieraiden lähelle. Vieraat toisin pääsevät vain ulkoaitaukseen, sillä tautisuojan takia he eivät päästä pihattoon edes tuttua naapurinisäntää.
”Olemme tautisuojan kanssa vähän hysteerisiä siksi, etteivät eläintaudit leviäisi. Silloin tarvittaisiin teurasautoa”, Kimmo sanoo.
Lehmien menetys on isäntäväelle aina kova paikka. Anukin oli aikoinaan joutua teuraaksi, koska ei tullut heti kantavaksi. Jos lehmä ei vasikoi, ei se myöskään tuota maitoa. Anu pelastui. Se on tehnyt jo kaksi terhakkaa vasikkaa. Maidontuotanto on parhaimmillaan neljännen ja viidennen poikimiskerran jälkeen.
Karttusten lehmät lypsävät vuodessa 650 000 – 700 000 litraa maitoa. Maito kerätään 5 000 litran säiliöön, mistä omaa Ilona-reittiä kulkeva maitoauto hakee sen meijeriin joka toinen päivä.
Kallistuneet hinnat kurittavat tiloja
Keskimäärin 500 kiloa painavat lehmät syövät päivittäin 70–80 kiloa säilö- ja väkirehua ja juovat saman litramäärän vettä. Karttusten karjan säilörehu kasvaa omalla 60 hehtaarin pellolla sekä 30 hehtaarin vuokrapellolla.
”Meidän lehmät syövät lisäksi noin 15 000 kiloa väkirehua kuukaudessa. Harva tietää, kuinka tiukassa ja kallista väkirehu tällä hetkellä on. Maatilat ovat vaikeuksissa, sillä kaikki on tänä vuonna kallistunut hurjasti.”
”Polttoöljy, lannoitteet ja vilja maksavat tuplasti enemmän kuin vuosi sitten. On onni, että teemme tilalla kaiken itse kahdestaan. Palkkaa työstä on turha nyt odottaa”, he sanovat.
Karttusten lehmät saavat syödä säilörehua vapaasti, mutta pihaton kolmessa ruokakioskissa odottavan väkirehun määrä annostellaan jokaiselle yksilöllisesti. Lehmien kaulassa on tunnisteet, joiden avulla kukin saa juuri oikean rehumäärän. Annoskoko määräytyy maidontuotannon mukaan.
Kun lehmä menee ruokakioskiin, kioskin takaportti sulkeutuu. Näin varmistetaan, ettei kaveri pääse syömään toiselle tarkoitettua annosta.
Johanna ei ole voinut juoda laktoosi-intoleranssinsa takia maitoa yli 30 vuoteen. Kimmolle maito sen sijaan maistuu.
”Olemme joskus hakeneet varta vasten Ilona-maitoa lähimmästä Lidlistä 45 kilometrin päästä. Se maistuu melkein samalta kuin tuore maito suoraan tankista. Hyvää”, hän kehuu.
60 % kotimaista, 40 % maailman makuja
Myymistämme elintarvikkeista 60 prosenttia on ostettu kotimaisilta tavarantoimittajilta. 16 vuoden aikana olemme panostaneet kotimaisuuteen ja viisinkertaistaneet suomalaisten tavarantoimittajiemme määrän. Hyllyissämme on tilaa myös kansainvälisten herkkujen parhaimmistolle.