ELVI-merkin vaatimuksia valvotaan tarkasti. Yksi ELVI-merkin ehdoista on, että eläimillä on vapaus liikkua.

ELVI-merkki kertoo eläinten hyvinvoinnista

Lidl mukana kehittämässä eläinten hyvinvoinnista kertovaa ELVI-merkkiä

ELVI-merkki on Suomen ensimmäinen riippumaton eläinten hyvinvoinnista kertova pakkausmerkintä. ELVI-merkittyjen tuotteiden takana on hyvinvoivia eläimiä, jotka liikkuvat, syövät ja sosialisoivat laumassa vapaasti. Lidl on ollut aktiivisessa roolissa sertifikaatin kehittämisessä ja markkinoille tuonnissa.

Keväällä 2023 lanseerattu ELVI-sertifikaatti on Suomen ensimmäinen eläinten hyvinvointia tukeva riippumaton pakkausmerkintä, jolla on vahva tieteellinen tausta ja tiukat vaatimukset.  Kehityshankkeen tutkija ja ELVI-merkin hallinnoija FinWelfare Oy:n perustajajäsen Essi Wallenius kertoo, että valitsemalla ELVI-tuotteen kuluttaja voi vaikuttaa siihen suuntaan, mihin kotieläintuotanto Suomessa kehittyy.

”ELVI-merkin vaatimuksia valvotaan tarkasti. Yksi tärkeimmistä ELVI-sertifikaatin ehdoista on, että eläimillä on vapaus liikkua. Valitsemalla hyllyltä ELVI-merkityn tuotteen kuluttaja voi varmistua siitä, että tuote on vastuullinen ja tukee eläinten hyvinvointia”, Essi sanoo.

ELVI-merkki on syntynyt tiiviissä yhteistyössä alan toimijoiden kanssa. Essi kertoo, että Lidl on ollut tärkeässä roolissa ja merkittävä tuki pakkausmerkinnän kehittämisessä ja markkinoille tuonnissa.

”Lidl on tehnyt konkreettisia tekoja sen eteen, että myytävien tuotteiden vastuullisuuden taso on korkea. Lidl oli myös ensimmäinen kauppaketju, joka otti ELVI-merkin käyttöön oman Ilona-kategorian tuotteissa”, hän sanoo.

Lidlin ELVI-tuotteiden taustalla pitkä yhteistyö tuottajan kanssa

Lidlin Ilona-maitoja ja jogurtteja tuottaa savolainen meijeri Osuuskunta Maitomaa, joka on tullut tunnetuksi eläinten hyvinvoinnin edelläkävijä. Ilona-tuoteperheen tiloilla lehmät liikkuvat vapaasti, ulkoilevat ympäri vuoden ja niillä on tilavat makuupaikat.

Maitomaata ja Lidliä yhdistää vastuullisuus sekä ihmisten, eläinten ja ympäristön huomioiminen. Taustalla on pitkä ja syväluotaava yhteistyö.

”Lähdimme yhdessä kehittämään Ilona-tuoteperhettä jo vuosia sitten. ELVI-merkin tullessa markkinoille päivitimme Ilona-tuotteiden vaatimukset sertifikaatin tasolle. Yhteistyömme Lidlin kanssa mahdollisti Maitomaan liittymisen ELVI-merkin piiriin heti alusta alkaen”, Osuuskunta Maitomaan toimitusjohtaja Pasi Laitinen kertoo.

Myös Essi kiittää Lidliä yhteistyöstä.

”Lidl on ravistellut suomalaista elintarvikealan ja kaupan alan toimintakenttää muuttuvassa maailmassa. Ilman Lidliä ELVI-merkki olisi ollut askeleen kauempana tulevaisuudessa”, hän kiteyttää.

Lidlin Ilona-maidolla ja -jugurtilla on ELVI-merkki

ELVI-logo

Otimme ensimmäisenä kauppaketjuna Suomessa (2023) käyttöön eläinten hyvinvoinnista kertovan ELVI-merkin oman merkin tuotteissamme. Merkki löytyy Ilona-maidostamme ja -jugurtistamme. Merkki kertoo eläinten hyvinvoinnista luotettavasti ja auttaa tekemään valistuneita valintoja kaupassa.

Tiesitkö?

Lidl Suomen toiminta tuottaa Suomeen yli 1,2 miljardia arvonlisäystä.


BKT-vaikutusta kuvataan (brutto)arvonlisällä. Välittömien vaikutusten osalta tätä kuvaa Lidl Suomen jalostusarvo. Tilikaudella 2023 Lidl Suomen jalostusarvo oli 352 miljoonaa euroa. Välillisesti yhteiskuntaan tuotetun arvonlisän on arvioitu olevan 640 miljoonaa euroa, ja välittömien ja välillisten työllisyysvaikutusten muodostaman yksityisen kulutuksen tuoman arvonlisän on arvioitu olevan 240 miljoonaa euroa.