Karjalanpiirakoita.

Myllyn Paras

Myllyn Paras leipoo Lidlin paistopisteen suosikit – arvaatko myydyimmän herkun?

Teksti: Elina Vironen | Kuvat: Mari Lahti
Teksti julkaistu Liedellä-verkkomediassa 03/2023 

Myllyn Parhaan viljatuotteet ovat suomalaisten ostoskorien kivijalka. Tiukkoina aikoina makaronin ja hiutaleiden suosio sen kun kasvaa. Lidlille Myllyn Paras valmistaa muun muassa paistopisteen ykköstuotteita.

Myllyn Paras on tuttu ja turvallinen ruokatalo jokaiselle suomalaiselle, sillä sen perustuotteita löytynee lähes joka kodin kuivakaapista.

Mutta sitä et tiennyt, että Myllyn Paras leipoo Lidlin paistopisteen top 10 kuuluvat klassikot: riisipiirakat, sulhaspiirakat, lihapasteijat ja jättikorvapuustit.

”Riisipiirakka on paistopisteen myydyin tuote, ja samaa herkkua löytyy myös pakastealtaasta kotona uunissa paistettavana versiona”, valikoimapäällikkö Aino Laineenoja Lidlistä kertoo.

Pääsiäisen kunniaksi Myllyn Paras valmistaa paistopisteeseen porkkanapiirakkaa ja lettiviinereitä passionhedelmän ja mämmin maussa. Niissä on käytetty aitoa mämmiä ja raikasta passionhedelmää. Herkut tulevat myyntiin maaliskuussa: porkkanapiirakka sesonkivalikoimaan 9. päivä ja erätuotteet passionhedelmä- ja mämmiviinerit 3. ja 30. päivä alkaen rajoitetuksi ajaksi.

Korvapuusti.

Yhdessä Myllyn Paras ja Lidl hiovat myyntiin tulevien tuotteiden maut timanttisiksi. Mistään ei löydy toisia täysin vastaavia tuotteita. Myllyn Parhaan myyntijohtaja Timo Jokela kehuu Lidlin tuotekehitysporukkaa innovatiivisiksi.

”Lidlillä mausta ollaan todella tarkkoja”, Jokela paljastaa.

Myllyn Paras on tehnyt Lidlin kanssa yhteistyötä jo 20 vuotta, siitä asti, kun kauppaketju tuli Suomeen. Siinä ajassa Lidlille on ehditty tehdä muun muassa pashapullia, piparin ja toffeen makuisia joulutorttuja ja toffeen sekä mustikan ja vaniljan makuisia viinereitä.

”Tähtitortut ovat joulunaikaan myydyimpien paistopistetuotteiden joukossa”, Laineenoja Lidlistä kertoo.

Myllynparas makaronipussi.

Myllyn Parhaan suosikkituote on makaroni, jota ”Italiassa ei tunneta”

Myllyn Parhaan tarina alkoi 95 vuotta sitten kaurahiutaleista. Niiden valmistus alkoi vuonna 1928, kun hyvinkääläiset maanviljelijät perustivat Tuottajain Mylly Oy -nimeä kantavan kauramyllyn.

Nykyisin Myllyn Paras tunnetaan etenkin makaronista, joka on sekin suomalainen erikoisuus. 40 vuotta sitten lanseerattu sarvimakaroni on yrityksen suosituin tuote.

”Suomessa myytävästä pastasta lähes 50 prosenttia on sarvimakaronia, jota Italiassa ei edes tunneta”, Jokela sanoo.

Hän aprikoi, että kovaa menekkiä selittää ainakin se, että liha-makaronilaatikko kuluu Suomen suosituimpiin arkiruokiin vuodesta toiseen.

Myllyn Parhaan top kolmeen mahtuvat lisäksi 35-vuotias Raketti Spagetti ja torttutaikinalevyt. Pakastetaikinoissakin firma on Suomen markkinajohtaja.

Ensin koronapandemia, sitten sota Euroopassa ja siitä seurannut elinkustannusten nousu ovat kasvattaneet Myllyn Parhaan makaronin ja hiutaleiden suosiota. Koronapandemian aikaan myös jauhojen myynti vilkastui, kun ihmiset innostuivat leipomisesta.

”Ne ovat kaikki hyvin säilyvää ja edullista perusruokaa. Emme ole lähteneet gourmet-juttuihin mukaan brändimielessä.”

Faktaa

95 vuotta toimintaa

Yritys aloitti toiminnan vuonna 1928 nimellä Tuottajain Mylly Oy. Nimi vaihtui Myllyn Parhaaksi 90-luvulla. Yritys siirtyi ruotsalaisen Lantmännen-konsernin omistukseen vuonna 2022.

Yli 400 tuotetta

Myllyn Paras valmistaa yli 400 tuotetta, muun muassa Lidlin Myllykivi-tuotteita.

Suomen vanhin mylly

Pakastetehdas ja mylly sijaitsevat Hyvinkäällä. Myllyn paras on ensimmäinen mylly, joka hankki kaurankuoren polttolaitoksen (2007). Se korvasi öljyn käytön lämmityksessä ja makaronin kuivaamisessa.

Leipuri pulla kädessä.

Perusruokaa trendin harjalla

Vaikka Myllyn Paras satsaa tavalliseen suomalaiseen perusruokaan, sen tuotteet ovat nyt erityisen hyvin ajassa kiinni. Esimerkiksi Myllyn Parhaan ensimmäisestä tuotteesta, kaurasta, on tullut trendikästä superruokaa.

Lidlille Myllyn Paras valmistaa Myllykiven kaurahiutaleita ja pikakaurahiutaleita, Kaurahiutale+kuitu -tuotetta ja Combino kaurapastaa.

”Ennen kaurasta tehtiin vain puuroa, mutta nyt sitä tulee joka tuotteeseen juomista suklaaseen. Vajaan kymmenen vuoden aikana kauran elintarvikekulutus on melkein tuplaantunut.”

Kauran suosiota selittävät Jokelan mielestä hyvä maku ja terveellisyys: kaura sisältää reippaasti liukoista betaglukaania, joka tekee hyvää suolistolle.

Terveellisyys onkin yksi ruoan megatrendeissä, ja siksi Myllyn Parhaalla pyritään tuotekehityksessä vähentämään leivonnaisten sisältämän suolan ja sokerin määrää.

”Vaikka haemme tuotteisiin terveellisempää kulmaa, jos mahdollista, silti maku ja ulkonäkö ratkaisevat.”

Ajan hermolla oltiin myös vuonna 1988, kun Myllyn Paras toi ensimmäiset torttutaikinalevyt kauppojen kylmäaltaisiin. Yrityksen omistaja oli tutustunut taikinaa valmiiksi kaulivaan koneeseen messuilla Saksassa, ja hankki sellaisen myös yrityksen tehtaalle Hyvinkäälle. Siihen asti valmis torttutaikina oli pitänyt kaulia itse, ja sen sulaminen vei aikaa, Jokela muistelee.

Nyt helppous ja nopeus ovat ruoanlaiton suurimpia trendejä. Elintarvikeyritykset tuovat markkinoille jatkuvasti uusia valmisruokia, eineksiä ja puolivalmisteita, jotta kiireiset ihmiset voisivat säästää aikaa keittiössä. Myös valmiiksi kaulittu ja leikattu torttutaikinakin on vakiinnuttanut paikkansa suomalaisten joulussa.

”Aluksi ihmiset kokivat valmiit taikinalevyt eksoottisina, mutta muutamassa vuodessa niiden suosio lähti rajuun nousuun. Voi olla, että ihmiset eivät nykypäivänä edes osaa tehdä torttutaikinaa.”

Hyllyvälikkö tehtaalla.

Suomalaista viljaa arvostetaan

Maailman siirtyessä kriisistä toiseen on suomalaisen ruoan arvostus noussut huippuunsa. Suomi syö (2021) -tutkimuksessa ennätysmäinen 85 prosenttia vastaajista piti kotimaisen ruoan suosimista tärkeänä. Suomalaista ruokaa pidetään turvallisena, ja toisaalta kotimaisia tuottajia halutaan tukea.

Kuluttajamittauksissa Myllyn Paras -brändiä arvostetaan. Viimeisimmässä vuosittain tehtävässä laajassa Arvostetuimmat Brändit tutkimuksessa Myllyn Paras oli elintarvikebrändeistä 4. arvostetuin ja kaikista tutkituista brändeistä sijalla 23.

Myllyn Parhaan käyttämistä raaka-aineista 90 prosenttia on kotimaista ja lähellä tuotettua; vilja ostetaan tuottajilta noin 150 kilometrin säteellä. Ainoastaan durum-vehnä ja riisi hankitaan ulkomailta, sillä niitä ei saa Suomesta.

”Durum-vehnää lisätään osaan makaroneista, koska se parantaa keitonkestävyyttä.”

Kotimaista kauraa myös viedään paljon ulkomaille. Jokela kertoo, että suomalainen kaura on maailman parasta, koska se on isojyväistä ja sisältää enemmän betaglugaania kuin keskieurooppalainen kaura. Suomi onkin Euroopan kaurantuottajien kolmen kärjessä.

Ylipäänsä Suomessa tuotettu vilja nähdään puhtaana ja turvallisena niin kotimaassa kuin ulkomailla.

”Suomalainen perusvilja on monen silmissä luomua, onhan meillä täällä puhdas ilma ja maaperä. Esimerkiksi Keski-Euroopassa tilanne on eri, ja luomutuotteita ostetaan enemmän.”

60 % kotimaista, 40 % maailman makuja

Myymistämme elintarvikkeista 60 prosenttia on ostettu kotimaisilta tavarantoimittajilta. 16 vuoden aikana olemme panostaneet kotimaisuuteen ja viisinkertaistaneet suomalaisten tavarantoimittajiemme määrän. Hyllyissämme on tilaa myös kansainvälisten herkkujen parhaimmistolle.