Muovi on yksi aikamme isoista haasteista. Luontoon joutuessaan muovi on vahingollista, ja muovin kierrättämisessä on vielä paljon parannettavaa. Kun suomalaisilta kuluttajilta kysytään, mitkä ovat kaupan tärkeimpiä vastuullisuustekoja, kärjessä ovat muovin vähentäminen, ympäristöystävällisten pakkausten kehittäminen ja kierrättäminen.

Lidlissä haluamme paikantaa turhan muovin, vähentää ja korvata sitä. Tavoitteemme on vähentää muovia omamerkkituotteidemme pakkauksista viidenneksellä vuoden 2025 loppuun mennessä. Lisäksi aiomme tehdä kaikista pakkauksistamme kierrätettäviä.

Paljon on jo tehty, mutta tekemistä riittää vielä. Nyt järjestämme kilpailun, jossa kehitetään uusia pakkausratkaisuja. Tule mukaan!

Osallistu kilpailuun

Valkoinen puhekupla ja teksti "Osallistu 11.1.-31.3.2021"

Kutsumme yritykset ja korkeakoulut kilpailemaan oivaltavista pakkausratkaisuista, joilla vähennetään ylimääräistä muovia, parannetaan pakkausten kierrätettävyyttä tai luodaan jotakin aivan uutta.

Luvassa on mahdollisuus nähdä oma pakkausratkaisu Lidlin hyllyssä ja yhteensä 50 000 euron edestä palkintoja.

Kilpailuaika on 11.1.–31.3.2021.

Ratkaisuja kolmeen pulmaan

Piirretty purkki

1. Eroon ylimääräisestä muovista

Paikanna turha muovi ja etsi keino poistaaksesi sen. Poistimme jo laktoosittomien maitotölkkien muovikorkit, mitä voisimme tehdä seuraavaksi?

Kierrätysmerkki sinisellä pohjalla

2. 100-prosenttisesti kierrätettävä pakkaus

Vaihdoimme Grillimaisteri-pakkausten mustan muovin helpommin kierrätettävään kirkkaaseen muoviin. Keksitkö jotain vastaavaa?

Keltainen tähti sinisellä taustalla

3. Jotakin aivan uutta

Tässä avoimessa kategoriassa haemme aitoja innovaatioita. Onko sinulla idea, jollaista pakkausalalla ei ole vielä kertaakaan nähty mutta joka tekisi pakkauksista aiempaa ympäristöystävällisempiä?

Arviointikriteerit

Piirretty limenpuolikas sinisellä pohjalla

Näitä raati tarkastelee

Relevanssi: Vastaako uusi tuotepakkaus tehtävänantoa? Kuinka paljon uusi pakkaus vähentää muovin käyttöä? Ovatko pakkauksen muovi ja muut materiaalit kierrätettävissä?

Toteutus: Onko ratkaisu realistisesti toteutettavissa? Onko ratkaisun toteutus teknisesti ja taloudellisesti mahdollista? Täyttääkö pakkaus sen tärkeimmän tehtävän eli tuotteen ja sen laadun suojaamisen? 

Käyttö: Miten pakkaus sopii Lidl-myymälöiden arkeen? Kuinka helppoa pakkausten hyllyttäminen, kerääminen ja esillepano on? Kuinka helppoa pakkauksen käyttö on kuluttajalle, kuinka helppo se on kierrättää?

Kekseliäisyys: Kuinka innovatiivinen ratkaisu on? Mikä on sen merkitys tulevaisuuden pakkaussuunnittelussa?

Ja voittaja on…

Piirretty kultamitali

Lidlin esiraati valitsee jokaiseen kategoriaan finalistit. Asiantuntijoista koottu raati yhdessä Lidlin edustajan kanssa valitsee finalistien joukosta kategorioiden voittajat.

Voittajat julkistetaan kesäkuussa 2021.

Kilpailun säännöt

Piirretty purkki, jossa teksti Pakkaustarinoita 2021

Kilpailuun voi osallistua vain idealla, joka on sovellettavissa Lidlissä myytäviin elintarvikkeisiin ja päivittäistavaraan.

Sekä olemassa olevalla ratkaisulla että pelkällä toteutuskelpoisella idealla voi osallistua.

Yritys tai oppilaitos voi halutessaan osallistua vaikka kaikkiin kolmeen kategoriaan.

Kysymyksiä ja vastauksia Pakkaustarinoita-kilpailusta

Pakkaustarinoita-kilpailuun voi osallistua joko jo olemassa olevalla pakkausratkaisulla tai uudella idealla, jota ei ole vielä toteutettu. Pakkauksen on sovelluttava käyttöön Lidlissä ja ratkaisun on oltava teknisesti ja taloudellisesti realistisesti toteutettavissa. Ideoidun pakkauksen on täytettävä tärkein tehtävänsä eli tuotteen ja sen laadun suojaaminen.

Kilpailuun voi osallistua jo olemassa olevalla pakkauksella tai uudella idealla, jota ei ole vielä toteutettu. Jos kyseessä on jo olemassa oleva pakkausratkaisu, se ei kuitenkaan saa olla käytössä Lidlissä.

Mahdollisesti! Toivomme löytävämme kilpailusta käyttökelpoisia ideoita, joita voimme hyödyntää Lidlin omien merkkien tuotepakkauksina. Hyvästäkin uudesta ideasta on kuitenkin matkaa valmiiseen, kuluttajille myytävään pakkaukseen. Pakkausratkaisun käytöstä päätetään tuote- ja tapauskohtaisesti kilpailun päätyttyä.

Kyllä, jos edustat jotakin yliopistoa tai korkeakoulua. Kilpailu on rajattu Suomen kaupparekisteriin rekisteröidyille yrityksille sekä suomalaisille yhdistyksille, yliopistoille ja korkeakouluille.

Valitettavasti et. Osallistuvien yritysten pitää olla rekisteröity Suomen kaupparekisteriin.

Jos et löydä näiltä sivuilta ja säännöistä vastausta kysymykseesi, voit olla yhteydessä Lidl Suomen viestintään osoitteeseen media@lidl.fi tai numeroon 09 2345 6400.