Lidlin REset Plastic -muovistrategia

REset Plastic

Kokonaisvaltainen muovistrategia

Asetimme ensimmäisenä suomalaisena kauppaketjuna tavoitteen muovin vähentämiselle valikoimastamme. Tavoitteemme on vähentää viidennes muovista omien merkkiemme tuotteiden pakkauksista vuoden 2025 loppuun mennessä. Toinen tavoitteemme on tehdä kaikista omamerkkituotteidemme pakkauksista kierrätettäviä, myöskin vuoden 2025 loppuun mennessä.

Nämä toimenpiteet ovat osa Schwarz-konsernin kansainvälistä REset Plastic -muovistrategiaa, jossa Lidl Suomikin on mukana. REset Plastic on kokonaisvaltainen ohjelma, jossa muovin käyttöön vaikutetaan vähentämisen, pakkaussuunnittelun, kierrätyksen, luonnosta poistamisen sekä tutkimuksen ja kehityksen kautta. Tavoitteena on muovin käytön vähentäminen ja suljettu kierto.

Reset Plastic - muovia järkevästi

picture

REduce - vähennämme
Vähennämme muovia aina kun se on kestävästi mahdollista.

REdesign - suunnittelemme
Kehitämme tuotteista ja pakkauksista kierrätyskelpoisia. Lisäämme kierrätysohjeet pakkauksiin.

REcycle - kierrätämme
Keräämme, lajittelemme ja kierrätämme muovia yhä uudelleen.

REmove - siivoamme
Tuemme muovijätteen poistamista ympäristöstä. Olemme mukana kehityshankkeissa eri puolilla maailmaa.

REsearch - tutkimme
Investoimme innovatiivisten ratkaisujen tutkimus- ja kehitystyöhön ja koulutamme ihmisiä kierrätysasioissa.

Lue lisää: reset-plastic.com
picture

Vähennämme muovia vuoden 2025 loppuun mennessä

lrb.detergent

100 %

omien merkkiemme tuotteiden pakkauksista on kierrätettäviä

lrb.minus

20 %

vähemmän muovia pakkauksissa

Poistimme kertakäyttömuovituotteet myynnistä

picture

Olemme poistaneet myynnistä kertakäyttöiset muoviaterimet, -lasit ja -juomapillit sekä muovivartiset vanupuikot. Tuotteiden poistuminen myymälöiden hyllyiltä tarkoittaa noin 36 000 kiloa vähemmän muovia ja muovijätettä vuodessa.

Muovituotteiden tilalle on tullut esimerkiksi paperivartinen vanupuikko ja uudelleenkäytettäviä puisia aterimia. Uusia muovia korvaavia materiaaleja kehitetään edelleen ja tulevina vuosina kestävien vaihtoehtojen määrä tulee lisääntymään. Haluamme olla muutoksessa eturintamassa.

Pienillä teoilla, kuten kertakäyttömuovin korvaaminen esimerkiksi puisilla tuotteilla, on suuri merkitys muovijätteen vähenemisen kannalta.

Euroopan unionin tavoite

Päätimme kertakäyttömuovituotteiden poistamisesta jo vuonna 2018. Pian sen jälkeen myös Euroopan unioni päätti kertakäyttömuovin rajoittamisesta. EU:n direktiivin mukaan siirtymäaikaa pois kertakäyttömuovista on kesään 2021 asti.

 

 

 

 

Yli 350 tonnia vähemmän mustaa muovia vuodessa

picture

Kevään 2020 aikana noin 90 tuorelihatuotteen mustat muovirasiat poistuvat myymälöidemme hyllyiltä. Mustat muovirasiat vaihdetaan kirkkaisiin Lidlin omien tuotemerkkien Grillimaisterin, Kanamestarin ja mustissa rasioissa olevien Reilu-lihojen osalta.

Rasiat vaihtamalla vähennämme heikosti kierrätettävän mustan muovin määrää yli 350 tonnilla vuodessa.

Musta muovi on kierrättämisen kannalta ongelmallista kahdesta syystä: Kierrätyslaitosten lajittelulaitteet eivät aina automaattisesti tunnista, mitä muovilaatua musta muovi on. Silloin muovi päätyy energiajakeeseen eikä muovinkierrätykseen. Musta muovi myös värjää uusiomuovierän tummaksi, jolloin uusiomuovin käyttökohteet ovat rajalliset.

Uudet rasiat helpottavat asiakkaidemme muovin kierrättämistä, kun enää ei tarvitse pohtia, miten hyvin tai huonosti musta muovi soveltuu kierrätykseen.

Toivomme, että toimenpiteemme ansiosta muovipakkausten kierrätysaste Suomessa nousee.

 

Muovikassien käyttö vähenee

picture

Olemme mukana Ympäristöministeriön ja Kaupan liiton Omat kassit mukaan -kampanjassa. Kannustamme suomalaisia vähentämään turhan muovin käyttöä arjessa ja kokeilemaan muita vaihtoehtoja muovikassille. Muovikassien myynti onkin vähentynyt merkittävästi samaan aikaan kun paperikassien ja kestokassien myynti kasvaa.*

Ero muovikassista -tempaus

Otimme syyskuussa 2018 pikaeron muovista. Poistimme muovikassit myynnistä ja otimme pois telineistään hedelmien ja vihannesten pakkaammiseen tarkoitetut pienet muovipussit yhden päivän ajaksi. Tempauksen aikana säästettiin 226 000 muovipussia.

Mitä asiakkaamme tuumivat tästä? Katso video.

*) Ajanjaksolla lokakuu 2018 – tammikuu 2019 muovikassien myynti väheni 10 %, paperikassien myynti kasvoi 80 % ja kestokassien myynti kasvoi 70 %.

Fiksumman muovinkäytön puolesta – jäsenenä kansainvälisessä muovisitoumuksessa

picture

Olemme mukana YK:n ja Ellen McArthur -järjestön käynnistämässä The New Plastics Economy Global commitment -sitoumuksessa. Kansainvälisen aloitteen vaikuttavuus on merkittävä, sillä mukana olevat yritykset tuottavat 20 prosenttia kaikista maailman muovipakkauksista.

Aloitteen allekirjoittaneet yritykset ja järjestöt sitoutuvat käyttämään kierrätettävää muovia, vähentämään muovin käyttöä, tehostamaan kierrätystä sekä hyödyntämään kierrätettyä muovia. Tavoitteena on mahdollisimman vähäisen muovijätteen syntyminen ja muovin uusiokäyttö. Sitoumuksen tavoitteet istuvat hyvin tavoitteisiimme muovinkäytön suhteen.

Jokien puhdistusta Indonesiassa

picture

Muovijätteen määrä maailman vesistöissä on aikamme suurimpia ympäristöhaasteita.  Muovistrategiamme yksi tavoitteista onkin muovin poistaminen ympäristöstä. Emoyhtiömme Schwarz Group on aloittanut jokien puhdistuksen Indonesiassa yhdessä ympäristöjärjestö One Earth – One Ocean e.V.:n sekä Indonesian paikallisen jäte- ja kierrätysorganisaation (W4C:n) kanssa syksyllä 2020.

Kolmivuotisen projektin aikana puhdistetaan vesistöjä muovijätteestä Itä-Jakartassa Bekasissa. Työ on erityisen arvokasta juuri Bekasissa, sillä se on yksi Indonesian saastuneimmista alueista. Puhdistukseen käytetään ”merihamsteria”, eli alusta, joka on suunniteltu nimenomaan muovijätteen poistamiseen vesistöistä. Kerätty muovi vielä lajitellaan, kierrätetään ja parhaimmillaan sitä voidaan vielä hyödyntää.