Mausteita maailmalle

Löytyykö keittiöstäsi Kanian mausteita? Belbaken leivontatarvikkeita? Kuivattuja hedelmiä, margariinia, kenties auringonkukansiemeniä – riisiä ehkä ainakin? Näiden ja lukuisten muiden tuttujen tuotteiden takana on perheyritys Condite, maahantuonti- ja tukkuliike, joka pyörittää myös omaa maustetehdasta Naantalissa. Condite on vaikuttanut Suomen elintarvikealalla jo yli 50 vuotta, ja nykyinen tuotevalikoima kattaa jopa yli 2000 tuotetta.

-On epätodennäköistä, että Conditen raaka-aineita ei löytyisi suomalaisen kuluttajan pöydästä. Olemme brändi toisten brändien takana, niiden taustalla, Conditen liiketoiminnan kehitysjohtaja Carl-Bertil Borg kertoo. 

Lidlin kanssa Condite aloitti yhteistyön jo noin 15 vuotta sitten. Borg kuvailee yhteistyötä antoisaksi: se on mahdollistanut valikoiman ja uusien tuotteiden kehityksen, ja ennen kaikkea avannut niille väylän ulkomaiden markkinoille. Maailmalla menestyvät etenkin mausteet ja leivontatarpeet sekä sesonkiherkut, kuten Lidlin Deluxe- tai Grillimaisteri-brändien alaiset tuotteet.

- Lidlillä on kansainväliset verkostot valmiina, mikä on Suomessa harvinaista. Olemme olleet mukana toimittamassa heille tuotteita ei vain Suomeen, vaan myös pohjoismaihin, Baltiaan, Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin saakka, Borg kehaisee.

Erityisesti Borg nostaa esimerkiksi Yhdysvallat, jonka markkinoille on äärimmäisen vaikea päästä. Maa tunnetaan myös erityisen tiukasta elintarvikelainsäädännöstä.

-Olemme saaneet Lildliltä erittäin hyvää apua ja tukea vientiin. He auttavat paikallisen lainsäädännön kanssa ja avaavat kontaktit, jotta tiedämme, mitä tehdä. Heidän avullaan saamme huomioitua myös laatuun liittyviä asioita, jotta varmistetaan, että toimitamme oikean laatuista tavaraa oikeaan maahan.

Entä mikä Conditen tuote Yhdysvallat valloitti? Sekä suomalaiset että amerikkalaiset ovat grillikansaa, ja meillä suositut maustemyllyyn pakatut erikoismaustetut suolat – kuten chilisuola tai yrttinen merisuola – ja grillimaustemyllyt hurmasivat grillaajat myös rapakon takana.

-Lanseeraus oli erittäin onnistunut, vaikka siihen aikaan Lidl oli suhteellisen pieni toimija Yhdysvalloissa. Olihan se hienoa, ja osoittaa, että hyvällä tuotekehityksellä ja innovaatioilla suomalainen voi viedä vaikka millaisia tuotteita, minne vain. Siitä saa olla ylpeä, Borg kehaisee.

Vähemmän suolaa ja sokeria, enemmän vastuullisuutta

Trendikkäiden innovaatioiden ja kansainvälisen menekin ohella Condite tuntee ennen kaikkea suomalaisten maun. Luottotuotteet ovat todellisia suomalaisten suosikkeja.

-Kyllä myydyimpiä tuotteita ovat jauhelihamauste ja grillausmauste. Niille löytyy aina ostoryhmä. Leivontapuolella suomalaisittain vahva tuote on kardemumma. Pulla ilman kardemummaa on suomalaiselle kuin auto ilman polttoainetta, Borg kuvailee. Hän paljastaa, että leivontatuotteet ylipäänsä myyvät Suomessa paremmin kuin maailmalla, missä kotona leipomisella ei ole yhtä vahvoja perinteitä.

Suosikkituotteita on kehitetty Lidlin kanssa vastaamaan entistäkin paremmin tämän päivän isoimpaan trendiin: vastuullisuuteen.

-Olemme vähentäneet sokerin ja suolan käyttöä maustesekoituksissa todella paljon, tuhansilla kiloilla, viimeisen neljän vuoden aikana. Lidl on tehnyt tässä tuoteryhmässä todella vahvaa työtä. Näin tuotteet ovat kuluttajaystävällisempiä ja parempia ravintoarvoiltaan, Borg kertoo.

-Puhtaat raaka-aineet, lisäaineettomuus, suolan ja sokerin vähentäminen, vastuullisuus tuotanto-oloissa ja eettisyys – nämä ovat tärkeimpiä trendejä. Kuluttajia kiinnostaa, miten tuotteet on valmistettu ja kuinka vastuullisia ne ovat.

Borg näkee kumppanuuden Lidlin kanssa haastavan yrityksiä hyvällä tavalla pysymään mukana kehittyvissä laatu- ja vastuullisuusvaatimuksissa.

-Lidl on todella tiukka ja suoraviivainen yhteistyökumppani, mutta myös yhteistyöhaluinen. He pitävät hereillä ja haastavat, ja sitä kautta omakin yritys kasvaa Lidlin mukana. Lidlin laatuvaatimukset pakottavat yrityksen kehittämään omia laatusertifikaatteja ja dokumentaatiota, he pitävät siitä huolta. Valmiit sertifikaatit avaavat sitten aina uusia mahdollisuuksia kehittää yhteistyötä myös muiden tahojen kanssa.

Condite Oy

  • Perustettu vuonna 1969.
  • 67 % myyty norjalaiselle Orklalle vuonna 2015.
  • Toimipaikka Naantali
  • Noin 80 työntekijää
  • Liikevaihto 43 miljoonaa vuonna 2022